Arbeta som filmkritiker

Ett jobb som filmkritiker passar den som gillar att se på film och är duktig på att uttrycka sig med hjälp av det skrivna ordet. Arbetsmarknaden är bred och som filmkritiker kan du arbeta på distans via webben men du kan även arbeta som anställd på tidningar och media som radio och TV. Bloggar med inriktning mot film är ofta välbesökta så det är en framtidsbransch även för den som avser att tjäna pengar som marknadsförare online. Att vara filmkritiker är troligtvis det roligaste jobb man kan ha om man är en inbiten cineast.

Se film som yrke

en samling av recensioner från hela Sverige, sammanställda av filmkritiker som jobbar uteslutande via webben, är framtagen som ett exempel på hur arbetsmarknaden för en filmälskare kan te sig. Det skrivna ordet är vad som öppnar dörrarna till den digitala arbetsmarknaden där de flesta av framtidens jobb kommer att finnas. Som filmkritiker är du plats- och tidsoberoende. Du kan översätta dina texter och i praktiken arbeta över hela världen från TV-soffan. För den som är riktigt driftig kan det vara vägen in i filmbranschen genom att man besöker filminspelningar som underlag för sina recensioner. Jobbet som filmkritiker öppnar många möjligheter.

Din väg in i filmbranschen.

Många drömmer om att arbeta inom filmbranschen och det är en bransch där konkurrensen är hård speciellt om drömmen består av att stå framför kameran. Att vara filmkritiker är en möjlighet för den som älskar film och gärna ser på film, men kan även öppna dörrarna in i filmens värld för den som vill skriva om nygjord film. Att besöka filminspelningar ger filmkritikerna flera möjligheter att få uppslag till intressanta recensioner och det kan även ge intressanta kontakter i filmbranschen. Att vara på plats vid filminspelningar är ett bra sätt att ligga steget före och göra sig ett namn som filmrecensent.