Estetiska programmet på NTI

Estetik och kultur kommer i många olika former och skepnader. Många tänker sannolikt i första hand på de klassiska inriktningarna, som musik, sång, konst och dans, men i dagens moderna samhälle har nya estetiska uttrycksformer uppstått. Dessa uttrycksformer kan man studera på NTI-gymnasiet Stockholms Estetiska program.

NTI-gymnasiet är i första hand känt som ett teknikgymnasium, och har förutom det estetiska programmet sex andra program: El- och Energi, Natur, Handel, Samhäll, Teknik och Ekonomi. Det Estetiska programmet kan därför tyckas malplacerat i ett sådant sammanhang, men NTI-gymnasiet har kombinerat estetik och teknik i sitt program.computer-640695_640

Inriktningen kallas nämligen mer specifikt för Estetik och media, och på den inriktningen kan man bland annat lära sig att skapa filmer, att fotografera och att jobba med de kreativa elementen i spelutveckling. Efter programmet är tanken att eleverna ska kunna söka vidare till utbildingar inom media, till exempel på Stockholms universitet, likaväl som de kan söka estetiska utbildningar på till exempel Berghs School of Communication, Hyper Island, Konstfack eller Beckmans. Det är en bred grundutbildning inom estetik och media som möjliggör en framtid inom en rad yrken, till exempel grafisk designer, spelanimatör, marknadsförare eller webbproducent. Programet erbjuder tre olika fördjupningsområden som eleverna kan välja mellan: Foto och grafisk design, Specialeffekter och interaktiv design och Speldesign och animation. Inom området Foto och grafisk design lär sig eleverna att arbeta med bilder och typografi och att skapa reklamkampanjer, utställningar, produktdesigner och grafiska koncept. Eleverna får även lära sig att använda program som Photoshop, InDesign och Illustrator. Om de sedan skulle behöva förbättra sina kunskaper i andra program, till exempel Excel, kan de gå en Excelkurs hos Addskills.

Inom området Specialeffekter och interaktiv design ges eleverna en bred grund att stå på inom animation, gränssnittsdesign och ljud. Några av de saker som eleverna lär sig är apputveckling, ljudproduktion, 3D-grafik och digitala specialeffekter till film. Inom Speldesign och animation fokuserar utbildningen istället på de kreativa aspekterna av speldesign. Här berör man med andra ord inte den programmering och kodning som ligger bakom spel, utan processen att designa spelkaraktärer och miljöer genom att skapa koncept och skisser, och genom 3D-modellering och animering.

Detta är med andra ord ett program för den teknikintresserade som också har en kreativ ådra.

Taggar: