Kultur och konstutbildningar i Stockholm

Det finns ett stort utbud av utbildningar i Sverige som rör denna kultursfär och som står högt i anseende och med rykte om att lotsa elever rätt både under utbildning samt ge dem en bra grund för att möta arbetslivet. Inom kulturområdet kan konkurrensen vara hård, men det har också lett till större möjlighet att komma in på olika kulturutbildningar då inte alla har modet att gå den tuffa väg som krävs inom just det området.

Konst och kultur

Utbildningar inom konst, kultur och språk finns över hela landet och innefattar såväl studier på gymnasium, komvux och högre studier som högskola och universitet. Även skolor som enbart inriktar sig på kultur och konst finns, som exempelvis Nyckelviksskolan i Lidingö eller skolan Konstfack, ett stenkast från Telefonplans tunnelbana utanför tullarna. I Göteborg bedrivs studier i konst, likväl som i Umeå. Utbudet är som sagt stort och nedan listas några av de utbildningar som finns runtom i Stockholm.

Stockholms universitet

Stockholms universitet erbjuds kurser i både fördjupning av språket och litteraturkunskap och det är mycket uppskattade kurser. De som undervisar är ofta både själva verksamma i skrivande och har mångårig utbildning inom språk och litteratur. För kurslitteratur till ovan nämnda kan du besöka Campusbokhandel som säljerbegagnad kurslitteratur, utbildningen till högskola är avgiftsfri. Ansökan görs till hösttermin och vårtermin, men även sommarkurser finns att söka.

Nyckelviksskolan erbjuder ettåriga högskoleförberedande utbildningar inom en mängd områden såsom konst, konsthantverk, arkitektur och design. Det finns 8 olika utbildningar att välja mellan och de flesta elever går vidare till högre studier inom konst eller kultur. På skolan arbetar man med såväl gruppen som individen och tyngdpunkten ligger på att utveckla det egna självständiga konstnärliga uttryckssättet. Lärarna har en gedigen kunskap i de olika ämnena och är själva yrkesverksamma inom sina områden. Skolan är belägen i Stockholm och ansöker gör man på deras hemsida, två gånger per år i samband med höst och vårtermin.

På skrivarakademin i Stockholm får du lära dig skrivkonstens olika regler men även att hitta just ditt speciella uttryckssätt. De erbjuder ett flertal kurser i skrivande, både för den lite mer ovana till den som redan slipat på sitt skrivande men kanske fastnat och inte vet hur man ska komma vidare. Kanske ligger romanen halvfärdig i byrålådan och du behöver den där välbehövliga knuffen som just skrivarakademin kan ge dig? Kurserna är inte avgiftsfria utan varierar i pris, dock får du mycket för pengarna och värdefull handledning av erfarna lärare som har lång erfarenhet av språk och skrivande. Kursstarterna är inte bara förlagda till hösttermin och vårtermin utan kan starta olika tider på året. Det är väl värt att kika in på deras hemsida för att se tillgängliga kurser och när de startar.