Kvällskurser och studiecirklar inom kultur

När man träder in i arbetslivet och skaffar familj får många för sig att den tiden i livet som man satt i skolbänken är över. Även om det stämmer för många behöver det inte alls gälla alla. Snarare är vuxenlivet ett utmärkt tillfälle att stärka sina kunskaper och få tid att lära sig allt det där som aldrig fick tillfälle att läsa om i grundskolan, under gymnasiet eller på universitet. Kanske känner du att du inte var mogen för eller intresserad av ett visst ämne då – men vill skaffa dig nya kunskaper nu. Då är kvällskurser och studiecirklar utmärkta tillfällen att bättra på sin allmänbildning eller spetskompetens inom ett område.

Medborgarskolan är ett studieförbund som sträcker sig från norr till söder och arrangerar kvällskurser inom olika ämnen. Medborgarskolan har anor ända ifrån 1940-talet när den startades upp för syftet att låta människor från alla bakgrunder få möjlighet att tillskansa sig både teoretiska och praktiska kunskaper på ett enkelt sätt. I dag är det ett av de största studieförbunden i Sverige och har kurser i så vitt skilda ämnen som foto till ryska, redovisning och beskattning. Eftersom Medborgarskolan inte bekostas av staden kostar det en slant för att få vara med på utbildningen. Det exakta priset varierar beroende på utbildnings längd, men det brukar vara billigare än att gå till exempelvis en privat språkskola.

Ett annat alternativ för den som vill fylla sina kvällar med studier är ABF. Arbetarnas Bildningsförbund har över hundra år på nacken och startades av Rickard Sandler, som också var involverad inom det socialdemokratiska partiet. Han ansåg att det fanns ett behov av ett studieförbund som inte bara riktade sig till människor i den högre societeten utan också till den breda arbetarklassen. Vid den här tidpunkten fanns det inte samma möjlighet att nå akademiska positioner för människor från en arbetarklassbakgrund, varför Sandler såg det som en nödvändighet att kunna erbjuda vem som helst en möjlighet till bildning.

Man behöver dock inte lära sig om evolutionsbiologi, kommunism eller arabiska för att gå på en kvällskurs. Det kan räcka med en så enkel sak som att gå på agility med hunden. Det finns också en träningstrend att haka på som erbjuder deltagare en plats i kurser som lär ut alltifrån magdans till tango. Om du vill lära dig fotografera eller göra film finns det kurser även för det.

Kulturinriktningar på gymnasiet 1

Taggar: