Överleva som författare i Sverige

Många drömmer om att bli författare. Särskilt i tonåren brukar denna dröm vara väldigt stark. Samtidigt vet vi att det är svårt att leva på sitt författarskap för många etablerade författare. Man behöver sälja väldigt stora volymer för att kunna leva på sitt författarskap. Detta är ganska få förunnat. Samtidigt ska man komma ihåg att det inte är omöjligt och det finns en del knep man kan ta till för att underlätta sitt liv som författare. Till exempel kan man förutom att sälja böcker tjäna pengar på att resa runt och föreläsa.

Att skriva en bästsäljare

Att skriva en bästsäljare är inte lätt och det finns inga recept för att klara av det. författarna som tjänar bäst i Sverige har oerhört mycket talang och har tränat väldigt mycket och längre för att utveckla sina förmågor. Det gäller att ha en hel del tur och ett bra förlag i ryggen om man ska lyckas slå igenom med sin bok. Samtidigt finns det en del saker som bästsäljarna ofta har gemensamt. De ska vara hyfsat lättillgängliga, innehålla både igenkänningsmoment och spänning och samtidigt bidra med någonting nytt till sin genre. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann är ett exempel på en sådan bok.

Några knep för att tjäna extra pengar

Som författare kan det vara svårt att leva endast på sina böcker. Ett knep för att dryga ut kassan är att skriva även andra texter än bokmanus. Man kan till exempel frilansa som journalist och skriva artiklar till tidningar. Man kan också jobba som copywriter och skriva säljande texter åt företag. Ytterligare ett tips, som vi nämnt ovan, är att resa runt och föreläsa. Det kan handla om att besöka olika folkbibliotek och prata om sina egna böcker och sitt skrivande. Det kan också handla om att hälsa på hos olika skolor och prata med elever om kreativitet och skrivande. Detta är ett bra sätt att inte vara helt beroende av sin bokförsäljning.