Teaterår på folkhögskola

Hur går man egentligen vidare från gymnasiet? Vuxenlivet väntar runt kröken. Man har precis spenderat tre år på ett program som ändå är någon form av indikation på vad man vill syssla med i framtiden. Om man då har gått en estetisk utbildning så är det kanske dags att ta nästa steg för att komma närmare den där karriären som skådespelare man alltid har drömt om. Men scenhögskolorna har ett högt söktryck. Av ungefär 1500 sökande så är det bara 12 som kommer in. Det kan kännas övermäktigt för en nybliven student, men vilken tur att det då finns folkhögskolor som ett mellansteg eller kanske till och med det enda steg man behöver!

Folkhögskolan

I Sverige finns det 155 folkhögskolor med lite olika program och inriktningar. Flera av skolorna erbjuder teaterundervisning som kan vara en kortare kurs eller en hel utbildning på ett eller kanske till och med två år.

Folkhögskolorna finns i hela Sverige och för den som är teaterintresserad finns det möjligheter att bo i Skåne genom att gå på Fridhems folkhögskola eller varför inte fokusera mer på filmskådespeleri på Edelviks folkhögskola och passa på att se mer av norra Sverige?

Boende och gemenskap

Många av folkhögskolorna erbjuder olika former av internat. Ibland bor man själv i lägenhet. Ibland kan flera kursdeltagare dela på ett hus eller så bor man i korridor. Ibland delar man till och med rum med en annan kursdeltagare vilket gör att gemenskapen på en folkhögskola växer fram ganska naturligt. Den lektionsfria tiden kan man spendera i gemensamma TV-rum, spelandes spel eller ute på äventyr i omgivningen.

Många folkhögskolor ligger nära naturen. Det finns tusentals små smultronställen att utforska eller att använda som platser för repetitioner eller kanske till och med en föreställning. En bit från Ölands folkhögskola ligger det till exempel en gammal ruin perfekt för grekisk amfiteater.

Hur kommer man in då?

Liksom med scenhögskolorna så har de allra flesta folkhögskolor intagningsprov. Förutom att göra en formell anmälan till skolan kommer alltså den som söker att kallas till ett eller flera prover där man får visa upp vad man kan. Dessa prov kan se ut på olika sätt men innebär oftast att den sökande visar upp någon form av monolog för en panel av lärare och personal på skolan. Ibland kanske det också ingår någon form av gruppövning och har man sökt en musikdramatisk inriktning så kan det även förekomma dans- och sångprov. Exakt vad som kommer krävas på provet får man information om i god tid innan ansökningsdagen.

Utöver antagningsproven så behövs det i de allra flesta fall även gymnasiebetyg. Men kanske har man halkat efter med läxorna, tur då att man kan få hjälp. Går man på Kulturama så kanske man vill ha läxhjälp stockholm för att se till att man klarar betygen tills det är dags för ansökan till folkhögskola.

Och det kanske allra bästa med folkhögskolorna är att du får en säker och bra plats att öva inför scenhögskolan på.