Utbilda dig inom kultur

Det finns många olika vägar att gå om du drömmer om att jobba med något inom kulturbranschen. Vissa hävdar att jobb inom kulturbranschen inte är ”riktiga jobb” och att de här jobben leder till svårigheter att till exempel få lån utan kreditupplysning och tjäna pengar på det man gör.

Frågan om konst ska få kosta pengar och vem som annars skulle betala för den är en helt annan historia.

Du som ändå drömmer om att arbeta med något kreativt gör helt rätt i att utbilda dig inom området. Ett exempel på en utbildning inom området är en konstnärlig utbildning i litterär gestaltning, om du exempelvis vill bli författare eller dramatiker.

Det finns hur många andra yrken inom branschen som helst, exempelvis skådespelare, regissör, musiker, ljud-eller ljustekniker, lärare, konstnär och så vidare. Men hur ska du veta var du ska börja i denna djungel av utbildningar? Jo, ett första steg är att reda ut vilket område du är mest intresserad av och på vilket sätt du vill studera ämnet.

Högskoleförberedande utbildningar eller praktiska utbildningar

Vilken av ovanstående utbildningar som passar dig bäst kan bara du svara på. Men här kommer några tips på hur du kan tänka.

Om du föreställer dig att du vill fortsätta studera på en högre nivå, ta en kandidatexamen eller en magisterexamen inom något konstnärligt ämne då ska du fokusera på en högskoleförberedande utbildning. Ett exempel på en sådan utbildning är filmvetenskap. Läran om film ur ett teoretiskt perspektiv. En sådan grundutbildning finns på de flesta universitet eller högskolor som har någon form av kulturprogram. Den typen av utbildning förbereder dig på fortsatta studier inom filmvetenskapen genom att gå igenom filmens historia, teorier om film och hur det går till att spela in och redigera film men är lite beroende på just det enskilda universitetet eller högskolans inriktning.

Om du istället vill arbeta praktiskt inom samma område men kanske inte har kontakterna för att få en praktikplats då kan den praktiska utbildningen i filmproduktion vara vägen till din dröm.

Generellt är det svårare att bli antagen till utbildningar som är praktiska. Framför allt för att det är många som söker och platserna är ofta få. Några tydliga exempel på det är att de på Stockholms Konstnärliga Högskola i många program max har 8 antagna. Samtidigt så vittnar nuvarande elever om att det var flera hundra som sökte till samma utbildning.

Så om du vill gå en praktisk utbildning kan det dels vara bra att undersöka hur antagningsprocessen till den ser ut, vilka arbetsprov du måste förbereda, hur statistiken ser ut kring hur många som blir antagna kontra hur många som söker och så vidare.

Det kan också vara meriterande att kombinera en högskoleförberedande utbildning med en praktisk utbildning. Till exempel genom att läsa högskoleförberedande kurser samtidigt som du praktiskt försöker skaffa dig erfarenheter inom ämnet.